4 Δεκεμβρίου, 2022

Αυτή ήταν η Μάρθα Καραγιάννη. Μεγάλη παντού!

από τον Zastro

Μια από από τις πιο χαρακτηριστικές ιστορίες του ελληνικού ποδοσφαίρου, με την Μάρθα Καραγιάννη που έφυγε σήμερα στον πρώτο ρόλο.

“Έφυγε και η Μάρθα Καραγιάννη σήμερα, σε ηλικία 82 ετών. Το μπρίο, το σκέρτσο, η θηλυκότητά της, σημάδεψαν γενιές ολόκληρες. Για τον καλλιτεχνικό της αντίκτυπο υπάρχουν άλλοι, πολύ ειδικότεροι εμού για να σας διαφωτίσουν.

Εγώ ως αξιοσημείωτο και σχετιζόμενο με τα αθλητικά δρώμενα, θα ήθελα να σας μεταφέρω σε μιαν άλλη εποχή, στις αρχές της δεκαετίας του ’70, όταν η Μάρθα έγινε η αιτία για τη διακοπή ενός από τα πιο πολυσυζητημένα ντέρμπι Ολυμπιακού-Παναθηναϊκού όλων των εποχών.

11 Μαρτίου 1973, Γήπεδο (τότε) “Καραϊσκάκης”. Ο Ολυμπιακός του Νίκου Γουλανδρή αποφασισμένος να κυριαρχήσει, είχε τινάξει τη μπάνκα στον αέρα εκείνο το καλοκαίρι, φέρνοντας στον Πειραιά αστέρες όπως ο Ρομαίν Αργυρούδης, ο Χούλιο Λοσάντα, ο Μίλτον Βιέρα, ο Υβ Τριαντάφυλλος.

Όλοι αυτοί οι παικταράδες, υπό τις οδηγίες του Λάκη Πετρόπουλου, έμοιαζαν φαβορί να κατακτήσουν το πρωτάθλημα μετά από μια πενταετία ξηρασίας. Οι ερυθρόλευκοι, στηριζόμενοι κυρίως στην απίστευτα σκληρή άμυνά τους, είχαν φθάσει στην 21η αγωνιστική με μόλις 6 γκολ παθητικό, όταν παρά τη λευκή ισοπαλία στο Αιγάλεω, ισοβάθμησαν για πρώτη φορά στην κορυφή με τον καταπληκτικό ΠΑΟΚ του Λες Σάνον.

Μία νίκη μόλις πίσω από τους πρωτοπόρους τότε, ο Παναθηναϊκός του τελικού του Διηπειρωτικού, με τον αρχιτέκτονα της πορείας στο Wembley Φέρεντς Πούσκας στον πάγκο και μια ομάδα που απλώς σκόραρε όπως και όποτε ήθελε, στηριζόμενη σε ένα ρόστερ επίσης βγαλμένο από τα όνειρα των οπαδών του.

Δομάζος, Βερόν, Ντε Μέλο, Ελευθεράκης, Αντωνιάδης, Καψής, Κωνσταντίνου, Γραμμός, ορισμένοι μόνο από τους καταπληκτικούς ποδοσφαιριστές που είχε προσφέρει η διοίκηση του Παναθηναϊκού στον Πούσκας.

Το γήπεδο κατάμεστο, η ατμόσφαιρα από πολύ νωρίς τεταμένη. Μέχρι σήμερα, ίσως το πιο επεισοδιακό και πολυσυζητημένο ντέρμπι Ολυμπιακού-Παναθηναϊκού στην ιστορία. Ένα ντέρμπι που δεν τελείωσε ποτέ και κατακυρώθηκε τελικά με 2-0 υπέρ του Ολυμπιακού, αφού διεκόπη οριστικά στο 83ο λεπτό από το διαιτητή Λάτσιο και ενώ ο Ολυμπιακός προηγείτο του Παναθηναϊκού με 3-2.

Μέχρι εκείνο το σημείο, είχαμε 3 αποβολές, 6 κίτρινες και 68 (!) φάουλ συνολικά από τις δύο ομάδες, τα περισσότερα πολύ μακριά από τα αθλητικά πλαίσια. Ακόμη και οι συνήθως φανατισμένοι φίλαθλοι των δύο ομάδων, παρακολουθούσαν εμβρόντητοι τους ποδοσφαιριστές των δύο ομάδων να παίζουν επί της ουσίας ξύλο και όχι ποδόσφαιρο.

Ας πάρουμε όμως τα πράγματα από την αρχή, για να μπείτε λίγο στο κλίμα των ημερών και της αναμέτρησης.

Η χούντα για πρώτη φορά επιτρέπει απ’ευθείας τηλεοπτική μετάδοση του αγώνα από την τότε ΕΙΡΤ (Εθνικό Ίδρυμα Ραδιοφωνίας Τηλεόρασης) προκειμένου να αποσπάσει την προσοχή των Ελλήνων από τις κινητοποιήσεις των φοιτητών και όλη η Ελλάδα στήνεται μπροστά στις λιγοστές οθόνες για να παρακολουθήσει το ντέρμπι των αιωνίων που θα κρίνει εν πολλοίς τον τίτλο.

Αντί για ποδόσφαιρο, άπαντες παρακολουθούν ένα ρεσιτάλ βίας από τους παίκτες των δύο ομάδων, με κλωτσιές, μπουνιές, φτυσίματα, αγκωνιές και απίστευτο μένος εκατέρωθεν. Πολλοί εκ των υστέρων υποστήριξαν ότι η τηλεοπτική μετάδοση του αγώνα μόνο κακό έκανε, αφού άπαντες προσπαθούσαν να αποδείξουν το πάθος και τη θέληση για τη νίκη.

Το παιχνίδι διακόπτεται συνέχεια, παρ’ όλα αυτά δε λείπουν τα γκολ: προηγείται ο Παναθηναϊκός με τον Παπαδημητρίου στο 16’ και τρίτα λεπτά αργότερα ο Υβ ισοφαρίζει. Το γκολ είναι αμφισβητούμενο, αφού οι παίκτες του Παναθηναϊκού ορκίζονται ότι η μπάλα δεν πέρασε τη γραμμή του τέρματος του Κωνσταντίνου στην κεφαλιά του Τριαντάφυλλου. Το παιχνίδι διακόπτεται και πάλι, ενώ ο Λάτσιος μετά από μίνι σύσκεψη με τους επόπτες κατακυρώνει το γκολ, αποβάλλει τον Παπαδημητρίου για διαμαρτυρία και ακολουθεί νέα σύρραξη.

Ο διαιτητής έχει δεδομένα χάσει τον έλεγχο. Είμαστε στο 25ο λεπτό και έχουν αποβληθεί ήδη 2 ποδοσφαιριστές, ενώ έχουν τιμωρηθεί ακόμη 5 με κίτρινες κάρτες. Το παιχνίδι ξαναξεκινάει και ο Ολυμπιακός παίρνει κεφάλι στο σκορ με το Λοσάντα, που πήρε το rebound μετά τη γυριστή κεφαλιά του Γιούτσου και με προβολή έκανε το 2-1.

Ακολουθεί νέα σύρραξη με αφορμή σκληρά και εν ψυχρώ χτυπήματα από τους ποδοσφαιριστές και των δύο ομάδων, με το Λάτσιο να μην ξέρει πλέον πως να αντιδράσει. Προσπαθεί να κατευνάσει τα πνεύματα αποφεύγοντας άλλες κάρτες και παρακαλώντας σχεδόν τους ποδοσφαιριστές να είναι πιο ήπιοι προκειμένου να τελειώσει τουλάχιστον το ημίχρονο. Ο Παναθηναϊκός αντιδράει στο 39’ όταν ο Δομάζος παρά την κλωτσιά του Μίλτον Βιέρα, προλαβαίνει να ανοίξει στον Αθανασόπουλο που με τη σειρά του πασάρει στο Γονιό, ο οποίος σημειώνει το 2-2.

Νέα νεύρα και χειρονομίες, με το παιχνίδι να (ξανα)διακόπτεται. Η συνέχεια είναι ανάλογη και η καχυποψία κυριεύει αμφότερες τις πλευρές. Είναι κάτι παραπάνω από εμφανές ότι ο ευρισκόμενος σε σύγχυση διαιτητής Λάτσιος θέλει όσο τίποτε άλλο να σφυρίξει τη λήξη του ημιχρόνου προκειμένου να ηρεμήσουν όλοι.

Το ημίχρονο λήγει και ακολουθούν σκηνές απείρου κάλλους και στα αποδυτήρια με τον Παναθηναϊκό να θέλει να υποβάλλει ένσταση, την οποία ο Λάτσιος αρνείται να εντάξει στο φύλλο αγώνος. Ο πρόεδρος του Παναθηναϊκού παραιτείται (!) στην ανάπαυλα και αποχωρεί από το γήπεδο, ενώ οι φίλαθλοι αναρωτιούνται για ποιόν λόγο το παιχνίδι δεν ξεκινά ενώ έχει περάσει ήδη μισή ώρα από τη λήξη του πρώτου ημιχρόνου.

Μετά κόπων και βασάνων το δεύτερο ημίχρονο ξεκινά, δυστυχώς ακριβώς από εκεί που σταμάτησε: δύο λεπτά μετά την έναρξη, Λοσάντα και Δημητρίου ανταλλάσσουν βρισιές, ενώ πέφτουν και μερικές ψιλές πριν παρέμβει ο Λάτσιος με νέα κίτρινη στον παίκτη του Παναθηναϊκού. Ο ίδιος ο Δημητρίου χάνει τη μπάλα 3 λεπτά αργότερα από το Βιέρα, ο οποίος πασάρει στον Αργυρούδη που με ένα εκπλητικό σόλο τριπλάρει Σούρπη, Γονιό και Καψή και πλασάρει υποδειγματικά τον ανήμπορο να αντιδράσει Κωνσταντίνου. 3-2 ο Ολυμπιακός και το ματς παίρνει φωτιά.

Αντί όμως να παιχτεί ποδόσφαιρο, πάλι έχουμε κλωτσιές, ύβρεις και κάθε λογής αψιμαχίες μεταξύ των παικτών, μέχρι που φτάνουμε στο αποφασιστικό τελευταίο δεκάλεπτο. Ο Λοσάντα κερδίζει φάουλ πάνω στη γραμμή της περιοχής του Παναθηναϊκού, κάτι «ψιθυρίζει» στον Άνθιμο Καψή, ο οποίος απαντά με χτύπημα στο στομάχι.

Αυτό ήταν. Το γήπεδο γίνεται (και πάλι) ροντέο, αυτή τη φορά εισβάλλουν στον αγωνιστικό χώρο και οι αναπληρωματικοί, που μαζί με παράγοντες και παίκτες, επιδίδονται σε απίστευτο ξύλο. Ο Αθανασόπουλος αποβάλλεται και αρνείται να αποχωρήσει με προτροπή του Πούσκας, ενώ στους πάγκους επικρατεί χάος.

Ξαφνικά όλο το γήπεδο σαστίζει, αφού παρακολουθεί το Βασίλη Κωνσταντίνου να κυνηγάει με ταχύτητα… Μπολτ τον Τάκη Συνετόπουλο. Πρόκειται για το ιστορικότερο και μεγαλύτερο «κυνηγητό» στην ιστορία του ελληνικού ποδοσφαίρου, μια σκηνή βαθιά χαραγμένη στις μνήμες όλων όσοι την έζησαν είτε ζωντανά είτε από τηλεοράσεως.

Ο Συνετόπουλος έβρισε την τότε σύντροφο του ποδοσφαιριστή του Παναθηναϊκού, ηθοποιό Μάρθα Καραγιάννη, ο Κωνσταντίνου «θόλωσε» και εξαγριώθηκε κυνηγώντας τον κατά μήκος όλου του «Καραϊσκάκης»!

Ο Λάτσιος αποφασίζει να διακόψει τον αγώνα, ακολουθούν συσκέψεις επί συσκέψεων και οι αποφάσεις είναι αμείλικτες. Ο πρωταγωνιστής του «κυνηγητού» Βασίλης Κωνσταντίνου, τιμωρείται με ισόβιο αποκλεισμό από την Εθνική ομάδα (ποινή που αργότερα θα αρθεί) και με ένα χρόνο αποκλεισμό από τους αγώνες του Παναθηναϊκού, ενώ ο έτερος πρωταγωνιστής του επεισοδίου, Τάκης Συνετόπουλος, με έναν χρόνο αποκλεισμό από την Εθνική ομάδα και 4 μήνες αποκλεισμό από τους αγώνες του Ολυμπιακού.

Το επεισόδιο πήρε τεράστιες διαστάσεις, μάταια προσπάθησαν όλοι να ηρεμήσουν το Βασίλη Κωνσταντίνου, επιστρατεύτηκε ακόμη και το «πολιτισμένο» βαριετέ της ΥΕΝΕΔ «Πρόσκληση σε γεύμα» με την Εύη Ιωαννίδου και την ηθοποιό Βίρνα Νιαβή, αλλά ο Κωνσταντίνου ήταν ανένδοτος και μόλις έμαθε ότι παρίστατο ο Συνετόπουλος, ματαίωσε την παρουσία του στην εκπομπή.

Η Μάρθα δεν μίλησε ποτέ σοβαρά για εκείνο το περιστατικό. Ως συνήθως γελούσε και διασκέδαζε τις εντυπώσεις. Τάκης Συνετόπουλος και Βασίλης Κωνσταντίνου, αργότερα τα βρήκαν, δόθηκαν οι αμοιβαίες εξηγήσεις, ήπιαν ένα κρασί και ξεχάστηκαν όλα.

Μάρθα και Βασίλης έζησαν πολύ ευτυχισμένοι μαζί για 12 χρόνια. Τον αγάπησε πολύ, το ίδιο κι εκείνος. Έμειναν φίλοι μετά τον χωρισμό τους: «Δεν γίνεται να μισήσεις κάποιον που έχεις αγαπήσει πολύ. Κι αγάπησα επίσης πολύ την οικογένεια που δημιούργησε με την εξαιρετική γυναίκα που παντρεύτηκε» είχε πει η Μάρθα.

Αυτή ήταν η Μάρθα. Μεγάλο δεν σε κάνουν μόνον οι επαγγελματικές επιτυχίες, η δόξα και η καλλιτεχνική καταξίωση. Η Μάρθα Καραγιάννη ήταν μεγάλη παντού”.

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *