Υποθαλάσσια ζεύξη Σαλαμίνας – Περάματος: Γιατί ναυάγησε το μεγαλεπήβολο έργο μετά από χρόνια αναμονής

Podemos Newsroom

ΠΟΛΙΤΙΚΗ – ΕΛΛΑΔΑ – ΚΟΙΝΩΝΙΑ – ΝΔ – ΚΥΒΕΡΝΗΣΗ – ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΥΠΟΔΟΜΩΝ ΚΑΙ ΜΕΤΑΦΟΡΩΝ – Υποθαλάσσια ζεύξη Σαλαμίνας – Περάματος
** Πηγή : ethnos.gr – Συντάκτρια Μαρία Λιλιοπούλου
Ελλάδα – 11.10.2025 – Ώρα 11:24
Όπως αναφέρει με δημοσίευμα του το ethnos.gr… και σύμφωνα με το ρεπορτάζ της Συντάκτριας Μαρίας Λιλιοπούλου ναυάγησε το μεγαλεπήβολο έργο μετά από χρόνια αναμονής της Υποθαλάσσιας ζεύξης Σαλαμίνας – Περάματος «Υποθαλάσσια ζεύξη Σαλαμίνας – Περάματος: Γιατί ναυάγησε το μεγαλεπήβολο έργο μετά από χρόνια αναμονής»
Υποθαλάσσια ζεύξη Σαλαμίνας – Περάματος: Γιατί ναυάγησε το μεγαλεπήβολο έργο μετά από χρόνια αναμονής
Ο διαγωνισμός άρχισε το 2012, συνάντησε εμπόδια και αντιδράσεις και τελικά το έργο ναυάγησε

Τίτλους τέλους σε ένα έργο, το οποίο καρκινοβατεί εδώ και πολλά χρόνια, ενώ είχε μελετηθεί για πρώτη φορά τη δεκαετία του ΄90 χωρίς τελικώς ποτέ να πέσουν θεμέλια, φαίνεται ότι ρίχνει το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών.
Ο λόγος για τη στοιχειωμένη υποθαλάσσια ζεύξη Σαλαμίνας – Περάματος, η οποία κατά τα φαινόμενα θα περάσει στην ιστορία, όπως συνέβη και με τη θαλάσσια αρτηρία της Θεσσαλονίκης. Η διαφορά είναι ότι αυτή τη φορά δεν θα πληρωθούν και δεκάδες εκατομμύρια ευρώ σε αποζημιώσεις στον ανάδοχο, καθώς το έργο της Σαλαμίνας αν και είχε χαρακτηριστεί ιδιαίτερα σημαντικό για τη Δυτική Αττική, δεν προχώρησε ποτέ στη β΄φάση της διαγωνιστικής διαδικασίας.
Η υποθαλάσσια ζεύξη αποσύρεται σιωπηλά από το τραπέζι των μεγάλων έργων υποδομής της χώρας με το υπουργείο να προχωρά σε λύση της σύμβασης με τον χρηματοοικονομικό σύμβουλο, έπειτα από αίτημα του ιδίου. Το ενδιαφέρον, στο έγγραφο, το οποίο υπογράφει ο γενικός γραμματέας Υποδομών, Δημήτρης Αναγνώπουλος είναι ότι για πρώτη φορά το υπουργείο παραδέχεται με σαφήνεια ότι «δεν υπάρχει ενεργή διαγωνιστική διαδικασία για το έργο για διάστημα πλέον των 5 ετών και δεν έχει ζητηθεί η συνδρομή του χρηματοοικονομικού συμβούλου στην προετοιμασία αυτής».
Η απόφαση αυτή αποτυπώνει και με επίσημο τρόπο το αδιέξοδο στο οποίο έχει περιέλθει το έργο τα τελευταία χρόνια αντιμετωπίζοντας ένα μωσαικό δυσκολιών που είχε από όλα: από καθυστερήσεις και εμπόδια έως και αντιδράσεις από επιχειρηματικούς κύκλους και την τοπική κοινωνία, αλλά και προσφυγές στη δικαιοσύνη.
Υπενθυμίζεται ότι η αρχική σύμβαση του Ελληνικού Δημοσίου με την εταιρεία «ΛΑΜΔΑ Χρηματοοικονομικοί Σύμβουλοι Υποστήριξης & Διαχείρισης Έργων Υποδομής Α.Ε.», η οποία λύθηκε τώρα, είχε υπογραφεί το 2016 με στόχο την υποστήριξη του υπουργείου στη διενέργεια διαγωνισμού για την ανάθεση της κατασκευής και λειτουργίας της ζεύξης.
Πλέον το υπουργείο παραδέχεται ρητά τη στασιμότητα στη διαδικασία, κάτι που δεν είχε γίνει στις περιπτώσεις άλλων συμβάσεων με συμβούλους καθώς παρέμενε ζωντανή η προσδοκία ωρίμανσης του φακέλου του έργου.
Το ζήτημα της περιβαλλοντικής αδειοδότησης
Σημαντικό ρόλο στην καθυστέρηση του εργου έπαιξε και το ζήτημα της περιβαλλοντικής αδειοδότησης. Αν και η Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων είχε υποβληθεί στο υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας τον Μάρτιο του 2021 και στη συνέχεια προωθήθηκε σε δημόσια διαβούλευση, ουδέποτε υπήρξε έκδοση σχετικής απόφασης για τους περιβαλλοντικούς όρους. Κατά συνέπεια η διαγωνιστική διαδικασία δεν μπόρεσε ποτέ να …αλλάξει πίστα. Παράλληλα το έργο αντιμετώπισε εξαρχής αντιρρήσεις εκ μέρους των εμπλεκομένων στις πορθμειακές γραμμές, που εξυπηρετούν τη διασύνδεση της Σαλαμίνας με τον Πειραιά, ενώ η παρέμβαση του περιβαλλοντικού συλλόγου «ΠΕΡΙΒΟΣ» από τη Σαλαμίνα που ζητούσε την ακύρωση του διαγωνισμού, έφτασε μέχρι το Συμβούλιο της Επικρατείας (ΣτΕ). Τα επιχειρήματά τους απορρίφθηκα, αλλά το έργο τελικά δεν προχώρησε.
Οπως, πάντως, προκύπτει από το ιστορικό, ακόμα και αν δεν είχαν συμβεί όλα αυτά, το γεγονός ότι το έργο άλλαξε …δεκαετία ανενεργό, έχει ήδη τροποποιήσει την ατζέντα των απαιτούμενων υποδομών για το λεκανοπέδιο, και έργα όπως η επέκταση της Γραμμής 2 του μετρό προς το Ίλιον προυπολογιζόμενου κόστους 682 εκ. ευρώ η οποία επίσης έχει μπει προσωρινά στον πάγο ή η αστική σήραγγα Ηλιούπολης με εκτιμώμενο προυπολογισμό στα 500 εκ. ευρώ, φαίνεται να προκρίνονται λόγω του άμεσου αποτυπώματος που εκτιμάται ότι θα έχουν στο κυκλοφοριακό.
Υπενθυμίζεται ότι το έργο της ζεύξης επανήλθε στον σχεδιασμό το 2012, περίπου είκοσι χρόνια μετά την πρώτη του σύλληψη, και ήδη μετρά πάνω από μία δεκαετία στα χαρτιά. Ο σχετικός διαγωνισμός για την 35ετή παραχώρηση, ο οποίος είχε προκηρυχθεί το 2016 με αντικείμενο τη μελέτη, κατασκευή, λειτουργία και συντήρηση της υποθαλάσσιας σήραγγας, είχε προσελκύσει το ενδιαφέρον τριων υποψήφιων αναδόχων: ΤΕΡΝΑ, ΜΕΤΚΑ και κοινοπραξία VINCI Concessions με την ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις.
Το κόστος του έργου ανερχόταν σε 450 εκ. ευρώ και προέβλεπε την κατασκευή υποθαλάσσιας σήραγγας μήκους περίπου 1-1,1 χλμ. Ο νέος οδικός άξονας θα ξεκινούσε από την περιοχή Σκαραμαγκά για να καταλήξει στο Κολυμβητήριο Περάματος. Από εκεί, η σήραγγα θα διερχόταν κάτω από τη θάλασσα, με έξοδο κοντά στον Άγιο Γεώργιο.



*